torstai 21. joulukuuta 2017

POSTAUSTEN SUUNNITTELU BLOGIKALENTERISSA

Tänään esittelen teille mun blogikalenterin mun bullet journalissa. Oon jo pitkään ennen bullet journalin aloittamista käyttänyt blogikalenteria ja nyt vain siirtänyt sen sinne. Kutsun blogikalenteria nykyisessä bujossani editorial calendariksi, kuten kuvista näkyy. Seuraavassa bujossa aion vaihtaa nimen suomalaisittain blogikalenteriksi, joten puhutaan blogikalenterista tässä postauksessakin!

Blogikalenterista näen helposti, mitä postauksia postaan milloinkin, postaanko erilaisista aiheistani riittävän säännöllisesti ja missä vaiheessa postauksen valmistelu on.

blogikalenteri

editorial calendar

Näissä kuvissa kalenteri on tehty niin, että yksi viikon ruuduista on hieman muista erillään. Kirjoittelin aiemmin kahta blogia ja tuo erillään oleva laatikko oli toista blogia varten. Nyt, kun bloggailen vain täällä, teen jatkossa kaikki 4 viikon laatikkoa kiinni toisiinsa ja samankokoisina.

Postailen siis neljä kertaa viikossa. Siksi sivun vasemmasa laidasta löytyy neljä laatikkoa, jossa on postauksen päivämäärä ja viikonpäivää edustava kirjain. Vielä niiden vasemmalla puolella lukee viikon numero.

Päivämäärän vierestä löytyy tila postauksen otsikolle. Sitten on pienet laatikot postauksen valmistelun etenemiselle. Kapeimpaan laatikkoon merkkaan kellonajan, jolloin olen postauksen julkaissut tai kellonajan, johon olen postauksen ajastanut.

Seuraavat laatikot merkkaavat kuvia, kuvien editointia tai tekstiä. Merkkaan laatikkoon ruksit, kun kuvat on otettu, kun ne on editoitu ja kun teksti on valmis. Näin tiedän helposti, missä vaiheessa postauksen valmistelu on ja mitä mun pitää seuraavaksi tehdä!

bullet journal blogi

bloggaaminen

Viimeisessä laatikossa on listattuna muutama sosiaalinen media, joissa blogipostauksiani aina jaan ja markkinoin. Siihen voin merkkailla ruksit, kun oon postausta niissä someissa jakanut. Mä en muista mitään, jos en merkkaa asioita ylös, joten tällainen systeemi toimii mulle hyvin!

Käytän blogikalenterissani myös eri värejä eri aiheisia postauksia merkkaamaan. Esimerkiksi diy- tai askartelupostaukset merkkaan tumman violetilla tussilla ja parisuhdeaiheiset postaukset tumman punaisella tussilla. Näin huomaan helposti, jos jotain aihealuetta ei ole näkynyt pitkään aikaan tai jos jotain näkyy vähän liikaa. Pyrin postailemaan eri aiheista suhteellisen tasaisesti ja tämä auttaa siinä!

Sellainen blogikalenteri mulla on! Onko sulla blogikalenteria tai muuta paikkaa, missä suunnittelet postauksia näin?

6 kommenttia:

  1. Erittäin mielenkiintoiselta kuulostaa! Itellä on niinkin moderni bujo ko tietokoneella / PowerPointilla tehty. Sinne merkkaan kaikki postauksien plääneistä keikkojen sekä tapahtumien päivämääriin. Mulla oli käsintehtykin syksyllä mutta niin valitettavaa ko se onkin, se hukkui matkan varrella 🤔

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ompa hauska idea! Tota ei ainakaan saa yhtä helposti hukattua :D

      Poista
  2. En käytä bullet journalia, mutta normaaliin kalenteriin tulee aina suunniteltua ja ideoitua kaikenlasia muita postaustahteja :)

    Finnlandsnorsk

    VastaaPoista
  3. Mulla on ihan oma vihko blogijutuille. Mä suunnittelen sinne postauksia, kirjotan niitä valmiiksi ja heittelen ideoita. Yhdellä sivulla on vähän samalla tyylillä merkattu kalenterimaisesti postauksia kuin sulla. Tässä olikin muutama juttu, jotka voisin kopioida munkin blogivihkoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noniin, kuulostaa hyvältä! Kiva, että löysit uusia ideoita :)

      Poista