torstai 11. tammikuuta 2018

UUSI VUOSI - UUSI PROJEKTI

Uusi vuosi ei oo koskaan tarkoittanut mulle uuden vuoden lupauksia, vaan nyt jo useampana vuonna oon aloittanut uuden projektin ja kokeillut jotain uutta joka vuosi. 2015 aloitin projektin itseasiassa mun synttäreinä, enkä uuden vuoden alussa, mutta silloin mulla oli projektina 365 kuvaa vuodessa.

Suoritin ton projektin ja vuoden 2016 alkaessa aloitin myös uuden projektin, jolloin mulla oli kaksi projektia hetken aikaa menossa. Vuonna 2016 mun projektina oli listata joka päivä 3 aihetta kiitollisuuteen.

Viime vuonna aloitin bullet journalin. Vaikka sen piti alun perin olla vain vuoden 2017 projekti, innostuin siitä niin, että hylkäsin perinteiset kalenterit täysin ja käytän edelleen vain bullet journalia elämäni järjestämiseen. Oon edelleen hirmu innoissani siitä ja se tulee olemaan mulla varmasti vielä pitkään käytössä.

Nyt vuoden 2018 projektiksi ajattelin ottaa enemmän päiväkirjamaisen journalin. Mun bullet journal on mulle nimenomaan kalenteri, siellä on mun menot, to do listat, tärkeät päivämäärät ja muistilistat. Toki siellä on muutamia hauskojakin juttuja, mutta sinne en kovin paljon dokumentoi mun fiiliksiä ja haaveita ja tunteita. Tämän vuoden projekti onkin dokumentoida enemmän juuri tuon kaltaisia juttuja.

bullet journal blogi

uusi vuosi 2018

Tämän mun päiväkirjan tai journalin (en oo oikein päättänyt vielä, miksi kutsun sitä) ajatus on siis kirjoitella joka päivä tai lähes joka päiviä vähän omia fiiliksiä ylös. En aio välttämättä kirjoittaa päiväkirjan tapaan siitä, mitä on tapahtunut tai mitä mielenpäällä on, vaan valitsen erilaisen aiheen jokaiselle merkinnälle ja kirjoitan siitä.

Pyrin pitämään noi eri aiheet positiivisina ja keskittymään kirjoittamaan ylös vain niitä kivoja juttuja. Kun myöhemmin palaan varmasti näihin teksteihin, en halua lukea niistä pienistä jutuista, jotka on ärsyttäneet - ne tuskin merkitsee silloin enää mitään. Ne positiiviset jutut taas varmasti nostaa pintaan ihania muistoja ja fiiliksiä vielä pitkän ajan päästäkin!

Aion ottaa tämän projektin rennosti ja kirjoitella silloin kun siltä tuntuu. Voi olla, että jonain päivänä kirjoitan kahdesti ja joskus voi mennä viikkokin, etten kirjoita mitään. Jotkut näistä merkinnöistä on pidempiä ja jotkut lyhyempiä. Haluan pitää tämän hauskana projektina ja just siksi otan tän ihan fiilispohjalta!

vuosi 2018

uusi vuosi

Oon jo listannut aiheita näille merkinnöille valmiiksi. Tässä muutama esimerkki noista aiheista tai otsikoista merkinnöille:

3 tämän päivän parasta juttua
lähitulevaisuuden asioita, joita odotan innolla
mitä koti mulle merkitsee
mistä olen eniten kiitollinen juuri nyt
5 asiaa, joita haluan tehdä useammin
suurin & pienin haaveeni juuri nyt
elämän tavoitteet 5 lauseella
lista parhaista herkuista
unelmieni häät 5 sanalla
5 ihanaa asiaa kuluneelta viikolta
viimeisin onnistuminen
3 paikkaa, joissa haluan käydä
mitä mulla on ollut päällä tänään
uusimmat ostokset
3 ihanaa tapaa rentoutua
lista parhaista lautapeleistä ja korttipeleistä
parasta, mitä on tapahtunut viimeisen 24 tunnin sisällä
mitä haluaisin syödä juuri nyt, jos saisin mitä vain

journal

En halunnut alkaa täyttää bullet journaliani näillä merkinnöillä, joten ajattelin että haen Vihkokaupasta uuden vihkon tätä uutta projektia varten. En kuitenkaan ehtinyt vielä käydä siellä, kun sain kuvissa näkyvän aivan ihanan vihkon tuliaisina poikaystäväni siskon Thaimaan reissulta. Toi vihko oli ihan täydellinen tähän projektiin ja odotin koko loppu vuoden, että pääsen aloittamaan tämän uuden projektini!

Onko sulla mitään uutta projektia uudelle vuodelle? Entä ootko koskaan toteuttanut mitään vuoden mittaista projektia?

6 kommenttia:

  1. Kuulostaa hauskalta tavalta! Täytys itsekin joskus kokeilla toteuttaa joku vuoden mittanen projekti. Toisaalta mulla on nyt käynnissä haaste ostaa vain tarpeeseen vuoden verran, jotta saan muutettua mun kulutuskäyttäytymistä ja ymmärrän iloita jo omistamastani, joten ehkä sekin on myös jonkin sortin projekti. ;D

    https://heliannika.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Toihan on myös ihan hyvä vuoden mittainen projekti, onnea sen toteutukseen :D

      Poista
  2. Mä kirjoitin ennen monta päiväkirjaa lapsesta teini-ikään, mutta sitten kun aikuis-iällä on koittanut jatkaa tätä perinnettä niin ei oikein enää juttu niin vain luista. Mutta ehkä semmosta omaa kuva-skräppi kirjaa voisi tuottaa, mihin keräisi vaikka keikkalippuja ja muuta semmosta pientä kivaa :)

    www.finnlandsnorsk.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tollainen skräppikirja vois olla kyllä kanssa kiva projekti :) Kokeile ihmeessä!

      Poista
  3. Mä aloitin vuosi sitten 5-vuoden päiväkirjan ja nyt on toinen "kierros" menossa. Nyt on kiva kirjoitella päivistä ylös asioita ja samalla lukea, että mitä viime vuonna "juuri tänä päivänä" tein. :) Kirjoitustilaa ei ole paljoa, mutta olen huomannut, että näin on tullut kirjoitettua muistiin juuri ne tärkeimmät asiat. Ja jos on ollut ihan "tavallinen" päivä, jolloin ei ole ollut kirjoitettavaa, olen rustaillut muutamia kiitollisuus-asioita niille päiville.

    Kaunis tuo sinun uusi vihko. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin haluaisin kokeilla tota, mutta pelkään että jää päivä tai päiviä välistä ja sitten harmittaa :D ehkä jonain vuonna vielä aloitan ton!

      Poista