keskiviikko 18. huhtikuuta 2018

6 TAPAA, JOTKA ON MUUTTANEET MUN ELÄMÄN

mielen hyvinvointi

1 | Bullet journal. Pakkohan se on mainita tässä ensimmäiseksi! Oon aina tykäänyt askarrella ja näpertää sekä rakastanut kalentereita. Aloitin bullet journalin 2017 tammikuussa ja sillä on kyllä ollut iso vaikutus mun elämään. Se on täydellinen tapa suunnitella ja organisoida mun elämää ja aikatauluja, mutta samalla myös ihana keino purkaa omaa luovuutta ja näpertää kaikkea kivaa!

2Rahan säästäminen. Aiemmin en oo ollut kovin hyvä säästämään ja kyllä mulla edelleen on vähän sellaista himoshoppailijan vikaa. Kuitenkin pyrin nykyään siihen, että jatkuvasti säästössä olisi vähintään parin kuukauden vuokran verran rahaa erilaisia hätätilanteita varten. Vaikka opiskelijan budjetti onkin aina silloin tällöin tiukalla, raha stressaa mua paljon vähemmän, jos tiedän, että mulla on sellainen hätävara siellä olemassa

3 |  Veden juonti. Vielä reilu vuosi sitten en juuri juonut vettä. Join aina kokista. Päätin kuitenkin opetella juomaan vettä ja nykyään mä vaadin itseltäni sen, että oon juonut vähintään kaksi litraa vettä, ennen kuin saan juoda kokista tai mehua tai muuta. Veden juonti virkistää niin paljon ja nykyään mulla on vesipullo mukana joka paikassa. Nytkin se on tässä työpöydällä mun mukana, kun tätä postausta kirjoitan ja hörpin vettä vähän väliä!

bullet journal

elämäntavat

4 | Aikaisemmin herääminen. Yläkoulu- ja lukioaikoina saatoin nukkua vapaapäivinä vaikka kahteenkin asti iltapäivällä. Nykyään oon opetellut menemään aikaisemmin nukkumaan ja heräämään aikaisemmin, jolloin mulla on paljon tehokkaampi päivä edessä - vaikka olisikin vapaapäivä kyseessä. Yritän pitää unirytmin mahdollisimman säännöllisenä, vaikka ei se aina helppoa olekaan. Kuitenkin nykyään herään ilman herätyskelloakin vapaapäivinä viimeistään 8-9 maissa, mikä on musta aivan ihanaa.

5 | .Sängyn petaaminen heti herättyä. Yleensä sängyn petaaminen on ensimmäinen asia, mitä aamulla teen tai ainakin toinen asia heti vessassa käymisen jälkeen. Mulle heti aamulla pedattu sänky on tärkeä asia monestakin syystä. Pedattu sänky saa huoneen näyttämään paljon siistimmältä, lisäksi siitä saa heti ikään kuin ruksittua yhden asian pois to do listalta. Tulee heti tehokkaampi ja parempi alku koko päivälle!

6Aamurutiini. Oon kotoa pois muuttamisen jälkeen kehitellyt itselleni tehokkaan ja selkeän aamurutiinin, josta mulla on kaksi variaatiota. Toiseen rutiiniin kuuluu lenkki tai treeni, mutta muuten se on täysin samanlainen, kuin toinenkin. Tiedän joka aamu tasan mitä teen, missä järjestyksessä ja paljonko tarvitsen siihen aikaa. Aamut sujuu siis hyvin ja tehokkaasti, eikä mitään tärkeää unohdu! Mun aamurutiinissa on myös tärkeänä juttuna se, että ennen kotoa lähtöä ehdin hetken bujoilla: kirjoittaa päivän to do listan ja päivittää träkkereitä.

Onko sulla jotain tapoja, joilla on ollut iso vaikutus sun elämään? 

4 kommenttia:

  1. Toi vedenjuonti on mulla ihan sama, että se on oikeesti piristäny ja virkistäny - ja koitan itekki pitää kiinni just tosta, että tulis juotua edes se 2L vettä päivässä! Myös oon miettiny tota, että vois itekki alkaa pyrkimään heräämään aikasemmin - sais tehtyy päivistä vähän pitempiä..

    http://auroranieminen.blogspot.be/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, 2 litraa vettä ei oo edes mitenkään hirveän paljon, joten siitä noin niinkuin minimimääränä on ihan hyvä pitää kiinni :) Ja suosittelen kyllä noita aikaisempia aamuja, mutta sillä varauksella, että sitten pitää myös mennä ajoissa nukkumaan - unen määrän vähentäminen on harvoin hyvä ratkaisu!

      Poista
  2. Toi sängyn petaaminen on mulla semmonen must do-juttu! Se on vaan pakko pedata, sillä muuten koko koti näyttää jotenkin paljon sotkuisemmalta. Niin ja myös tosta aikasin heräämisestä on tullut mulle tärkeä elämäntapa. Jotenkin heräämällä aikasin saa niin paljon enemmän aikaan ja nykyään tuntuu, että päivä vaan menee hukkaan myöhään loikoillessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, älä muuta sano - sitä ei vaan voi jättää petaamatta. Samaa mieltä oon myös noista aamuista :)

      Poista