maanantai 12. helmikuuta 2018

CALENDEX - MITEN SE TOIMII?

Vielä on muutama postaus siirtämättä Bujo & Moresta tämän blogin puolelle ja tässä yksi kyseisen blogin toivotuimmista postauksista. Mulla on edelleen tämä systeemi käytössä, vaikka julkaisinkin tämän postauksen alunperin jo viime kesänä.

Tänään aion kertoa teille siitä, miten mä suunnittelen tulevaisuutta bullet journalissani kuluvaa kuukautta pidemmälle. Mulla on käytössä systeemi nimeltä calendex ja en ole missään nimessä kehittänyt sitä itse. Olen löytänyt systeemin YouTuben ja Boho Berryn kautta! Kerron kuitenkin tänään, miten calendex toimii ja miten mä hyödynnän tätä systeemiä!

calendex

Tässä kuvassa näette mun henkilökohtaisen calendexin vielä tyhjänä, mutta oon tehnyt esimerkki-calendexin tätä postausta varten, koska en halua kaikkia aikataulujani julkisiksi. Halusin kuitenkin näyttää tämän teille, että näette, mitkä eri värit ja kategoriat mulla on käytössä.

Eri värien määrä ja niiden käyttäminen ylipäätään on tietysti kiinni siitä, miten sä itse haluat tätä toteuttaa, mutta mä halusin monta eri väriä, jotta näen helposti, minkälaisesta merkinnästä on kyse. Eri värit mun calendexissa, tässä järjestyksessä, merkitsevät työpäiviä, synttäreitä, lääkäriaikoja, kampaaja / ripsihuolto tms. aikoja, treffejä tai juhlia, reissu, deadline, koepäivä, muu tärkeä päivämäärä, vuosipäivä ja kokous tai palaveri. Lisäksi käytän euromerkkiä merkitsemään palkkapäiviä tai opintotuen maksupäivää, kahta huutomerkkiä merkkaamaan vuokranmaksupäivää ja S-kirjainta merkkaamaan sairaslomapäivää.

how does calendex work

calendex bullet journal

Sitten päästään siihen, miten tämä systeemi oikein toimii. Tässä ja postauksen lopuissa kuvissa on siis käytössä esimerkki-calendex. Kirjoitin ensin sivun vasempaan reunaan numerot 1-31 allekain ja sen jälkeen jaoin loput sivusta 4 eri osaan pituussuunnassa (Leuchtturm1917 -vihkossa osat on 6 laatikkoa leveitä ja sivun loppuun jää vielä yksi laatikko tyhjää).

Tämän jälkeen jaoin pituussuunnassa olevat osat lyhyempiin paloihin, jotka merkitsee viikkoja. Mä tykkään merkitä myös noihin viikkoihin mikä viikko on menossa, eli esimerkiksi heinäkuun kolmas päivä, joka oli maanantai, aloitti viikon 27, joten siinä maanantain viimeisessä boxissa on viikon numero. Tässä vaiheessa näkee selvästi kuukaudet heinäkuusta lokakuuhun ja viikot, jotka näiden kuukausien ajalle sijoittuvat. Näillä mitoilla, jolla minä calendexin piirrän, jää joka päivälle tilaa sen 6 ruudun verran tehdä merkintöjä.

future planning bullet journal

Tästä näkeekin sitten hyvin, miten niiden merkintöjen tekeminen onnistuu! Mä väritän oikean päivän kohdalta yhden ruudun ja merkkaan siihen, miltä sivulta löytyy tieto tästä merkinnästä. Sitten kirjoitan sen päivän kohdalle, missä tällä hetkellä olen menossa to do listoineni, että mikä merkintä on kyseessä ja lisäksi merkitsen sen samalla värillä. Kirjoitan nämä merkinnät siis päivittäisten sivujeni sekaan.

Kun mä opettelin tätä systeemiä, mua helpotti hirveesti termin calendex ymmärtäminen. Calendex tulee siis sanojen calendar ja index eli kalenteri ja sisällysluettelo yhdistelmästä. Ja juurikin tällaisesta yhdistelmästähän tässä on kyse! Calendex on siis käytännössä eräänlainen sivuluettelo sille, miltä sivulta bullet journalistasi löytyy tieto tietyn päivän tapahtumille.

bullet journal

calendex system

calendex bujo

future planning bujo

Calendex-systeemillä on helppo merkitä menoja ylös sitä mukaa kun ne sovitaan tai saat tiedon niistä, eikä ole väliä missä järjestyksessä ne merkitset! Mä voisin vaikka tänään merkitä jonkin menon joulukuulle ja huomenna taas syyskuulle ihan hyvin ja tieto olisi silti loogisesti löydettävissä bullet journalistani. Calendexiin voi myös kirjoittaa esimerkiksi loma-ajat tai muut vastaavat monta päivää jatkuvat tapahtumat suoraan, kuten mä olen esimerkiksi kesäloman kanssa tehnyt.

Tämä systeemi toimii mulla ainakin ihan superhyvin ja pitää mut ajan tasalla siitä, mitä milloinkin tapahtuu! Calendexista sitten siirrän merkinnät kuukausiaukeamille ja viikkoaukeamille ja lopulta päivittäisille to do listoilleni.

Millaista systeemiä sä käytät tulevaisuuden suunnitteluun? Entä jäikö jotain kysyttävää vielä calendexista? Kysy pois!

2 kommenttia:

  1. Uu tää näyttää kätevältä systeemiltä! Pitää varmaan itsekin tehdä tollainen omaan bujoon, kun nyt on ollut vähän hakemista että miten merkkaan pitkän tähtäimen menot :D

    ♥: Linda/Revontulipalo

    VastaaPoista