torstai 15. maaliskuuta 2018

MITEN ALOITTAA BUJOILU

Jälleen olisi aika siirtää yksi postaus Bujo & Moren puolelta tämän blogin arkistoihin ja tällä kertaa on vuorossa tämä viime syksynä alunperin julkaistu postaus. Edelleenkin kuitenkin seison postauksen ajatusten takana, joten voin julkaista sen nyt uudelleen!

Tänään haluan puhua teille bullet journalin aloittamisesta, koska tiedän monien miettivän, että pitäisikö tätä kokeilla ja miten sitä pääsisi alkuun. Tiedän kyllä, ettei tällainen systeemi toimi kaikilla, mutta omalla kohdalla ainakin bullet journal on muuttanut ihan täysin mun tavan suunnitella ja järjestää mun elämää. Siksi oon sitä mieltä, että tämän on kokeilemisen arvoista!

Jos et ole ihan varma siitä, mikä bullet journal on, suosittelen ensin lukemaan esimerkiksi mun kirjoittaman postauksen "mikä on bullet journal" ja tsekkaamaan viralliset bullet journal -nettisivut. Sitten voit palata tähän postaukseen!

miten aloittaa bullet journal

Välineet
Bullet journalin aloittamiseen et tarvitse mitään tiettyjä tai erityisiä välineitä! Mikä tahansa vihko ja kynä käyvät ja monilta meistä löytyy nämä (tai ainkin se kynä) jo valmiiksi kotoa. Toki on olemassa suosittuja välineitä, kuten Leuchtturm1917 -vihko, jota minä ja monet muut suosivat. Mutta aloittamista ja bujoilun testaamista varten ei tarvitse sijoittaan mihinkään erityisiin välineisiin.

Kun systeemi on tuttu ja toimivaksi todettu, sen jälkeen voi lähteä etsimään parempia välineitä ja pikku hiljaa hankkia itselleen kynäarsenaalia, teippikokoelmaa ja tarrapinoa, jos niin haluaa tehdä! Mikään näistä ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Toiset tykkäävät pitää minimalistista bullet journalia ja käyttävät vain yhtä kynää. Toiset, kuten mä, tykkäävät käyttää värejä ja kokeilla erilaisia tekniikoita ja välineitä ja me sitten keräilläänkin kaikenlaisia välineitä!

Mä oon perustellut Leuchtturm1917 -vihkon käyttöä jo postauksessa "miksi rakastan Leuchtturm1917 -vihkoa"  ja kertonut muista mun suosikkivälineistä postauksissa "mun lempparivälineet bujoiluun" sekä "5 suosikkia x5".

Alkuun ei siis todellakaan tarvitse mitään muuta, kuin minkä tahansa kynän ja vihkon. Halutessasi voit käyttää kuitenkin lähes mitä vain bullet journalin koristeluun ja käyttämiseen. Se onkin parasta bullet journalissa - se voi olla ihan mitä vain, mikä tahansa sulle parhaiten sopii!

bujon aloitus

Inspoa
Mä etsin paljon inspiraatiota muilta ja muiden bujoista ennen kuin aloitin omani ja suosittelen muitakin tekemään niin. Sitten tietää paremmin, mitä kaikkea voi tehdä ja voi niistä sitten valikoida, mitkä jutut on niitä, mitä itse haluaa kokeilla.

Ennen oman bujoni aloittamista mä selvitin, millaisia sivuja bullet journaleissa yleensä on, mitä erilaisia keinoja esimerkiksi tulevaisuuden suunnitteluun tai viikkoaukeamien tekemiseen on, millaisia asioita ihmiset kirjaavat ylös bullet journaliinsa ja mitä välineitä he käyttävät. Näiden perusteella suunnittelin omaa bullet journaliani ja päätin, mitä keinoja mä haluan käyttää juurikin vaikkapa tuon tulevaisuuden suunnitteluun ja viikkoaukeamiin.

YouTubesta suosittelen tsekkaamaan kanavan nimeltä Boho Berry. Kanavalta löytyy paljon videoita monista erilaisista bullet journaliin liittyviä videoita, vinkkejä ja selkeitä selityksiä monille asioille. Videot ovat tosin englanniksi, mutta jos se ei ole ongelma, niin nämä kannattaa ehdottomasti tsekata!

Instagramista löytyy mieletön määrä upeita tilejä, joilta kannattaa inspiraatiota ja ideoita käydä hankkimassa. Mun bullet journal-kuvia löytyy mun tililtä @kiiainnanmaa ja mun omia suosikkeja taas on @kristelfmn, @thedoodleplanner, @bujo.fin, @monawithpens ja @bujowithbecky. Myös ihan vaan erilaisia hastageja, kuten #bulletjournal, #bujoilu tai #bujofinland, hakemalla löytää paljon erilaista inspoa!

Lisäksi tietysti Pinterest on pullollaan tauluja ja sisältöä, josta saa hyvää inspiraatiota!

bullet journalin aloittaminen

Mun parhaat vinkit
Kun on asiaa hetken funtsinut ja jotakin ideoita ja inspiraatiota löytänyt, niin sitten ei muuta kuin aloittamaan! Liikaa ei kannata miettiä, eikä pelätä, että mokaa. Kukaan meistä ei ole täydellinen heti alkuunsa ja jostain on aloitettava. Joten aloita ja sen jälkeen kehity!

Inspiroidu, mutta elä pelästy muiden hienoja bullet journaleita. Inspiraatiota hakiessa tulee varmasti törmättyä mitä kauniimpiin ja ihmeellisimpiin sivuihin, joiden tekemiseen on käytetty paljon aikaa, vaivaa ja taitoa. Tästä ei kannata panikoitua, eikä kannata luulla, että sun pitää heti alkuun olla yhtä hyvä! Eli siis inspiroidu muiden upeista töistä, nappaa ideat talteen ja harjoittele omia taitojasi. Kyllä säkin osaat, mutta ajan kanssa.

Aloita pienesti. Sulla ei heti alkuun tarvitse olla kaikkia hienompia välineitä, kymmeniä träkkereitä tai suuria kokoelmia bujossasi. Aloita pienesti ja kasvata vaikkapa kynäkokoelmaa pikkuhiljaa.

Älä tee turhan orjallisesti suosittuja sivuja, vaan valitse vain ne, jotka sulle parhaiten sopii. Monilla on bullet journalissaan esimerkiksi sivu, jota kutsutaan brain dumpiksi (sivu, jolle voi epämuodollisesti vain purkaa kaikki ajatukset päästään), mutta koska mä en koe sitä omalla kohdallani tarpeelliseksi, mulla ei sellaista ole. Sinun bujosi ei tarvitse olla samanlainen kuin kenenkään muun!

Kokeile kaikkea uutta ja erilaista. Jotta voisit tietää, mitkä on keinoja tai tyylejä, jotka sulle parhaiten sopii, sun pitää kokeilla monia tapoja. Kannattaa siis testata monia juttuja ja opetella uusia asioita. Siten voit löytää sen oman juttusi!

Älä hukkaa omaa tyyliäsi. Vaikka kannattaakin kokeilla muiden ideoita ja etsiä inspiraatiota, älä hukkaa itseäsi ja omaa tyyliäsi. Bullet journal on loistava paikka toteuttaa itseään ja omaa tyyliään. Älä siis anna tämän mahdollisuuden mennä hukkaan!

Muista että bullet journalin tulisi olla systeemi, joka auttaa sua organisoimaan sun elämää. Sen ei pitäisi tehdä elämästäsi hankalampaa. Älä siis suotta tee asiasta itsellesi liian monimutkaista!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti